Tine Høeg er forfatteren til De nye rejsende, der vandt Bogforums debutantpris i 2017.
Før det arbejdede Tine som gymnasielærer.
Juni 2020 har hun udgivet Tour de Chambre.
Der er tale om en fantastisk fængende roman, hvor hovedpersonen blandt andet skriver.
I denne episode af Forfatterhjørnet dykker vi ned i det at skrive – med udgangspunkt i fortællingen og Tines personlige erfaringer.
Lyt til hele episoden med Tine Høeg her.
Forløsende og skamfuldt
Tine Høeg fortæller blandt andet om, hvordan det erotiske begær bliver viklet sammen med begæret for at skabe og skrive i Tour de Chambre.
Det bliver en samtale om, hvor fantastisk forløsende det er at skrive og at komponere gennem redigeringen.
Og så er der et kærligt opråb fra Tine: “Skriv for helvede!”
Under optagelsen live-streamede vi til Klub Bare SKRIV over Zoom.
Og folk byder ind med spørgsmål og kommentarer til sidst, som jeg læser højt, og Tine reagerer på.
Tine Høeg om at skrive
Tine Høeg fortæller om skriveprocessen:
“Når man er i gang med et stort værk, så skriver man en masse.
Der kan være svært at være i, for det kan være så langt fra at være færdigt.
Men når det vokser og begynder at koble sig sammen, så er det er det bedste sted i processen.
Det bliver nærmest en besættelse, der kan minde om en forelskelse for mig.
Det sjoveste er, når jeg kan se forbindelserne, som jeg intuitivt har skrevet frem.
Og når de forbindelser begynder at tale sammen.”
Redigering og arbejdet med sproget
Skrivningen kan ikke stå alene.
I episoden i Forfatterhjørnet fortæller Tine Høeg, hvor glad hun faktisk er for at redigere og gøre teksten bedre.
Arbejdet med sproget løfter en historie til noget vigtigt, der har sin egen berettigelse, mener hun.
“Jeg er vild med at sidde med det omhyggelige arbejde, det er, at få teksterne færdige”, fortæller Tine Høeg.
“Hvis jeg ikke udfordrer mig selv her, så bliver teksten heller ikke så god, som den kunne være blevet.”
Feedback og andres øjne
En god redaktør også uundværlig, mener Tine Høeg.
Selvom hun synes, det kan være helt forfærdeligt at skulle give slip på sin tekst og lade en anden læse den.
“Der sker noget, når man lægger teksten fra sig og beder folk se den, så kan man også bedst selv se den.
At få nogle spørgsmål og se den med andre øjne gør, at jeg kan se nogle ting klart, jeg ikke kan, hvis jeg bliver ved med at være lukket inde med teksten alene.”
“Teksten er et svævende foster”
Det svære som forfatter at vide, hvornår man skal vise den til en anden.
Det skal ikke gøres for tidligt, er Tine Høegs erfaring:
“Teksten eller værket er i starten som et svævende foster, hvor ideerne ikke er skrevet helt frem.
Hvis jeg lukker en læser ind der, så kan det dø.
Jeg må gå lidt med det selv, og så på et tidspunkt, må jeg få en anden til at se det.”
Skriv på det, der brænder
Tine Høegs råd til folk, der skriver er:
“Tag det der brænder. Gå med der, hvor ilden er.
Det er vigtigt ikke at have et dømmende blik på det, du laver i starten.
Du er nødt til at være kompromisløs og gå efter det, der kan mærkes.
Det skal kunne mærkes i brystet på den, der læser, og det kan det kun, hvis det også gør det hos den, der skriver.”
Hav tillid og bliv i skriften
Tine Høeg fortæller også i Forfatterhjørnet, at det helst ikke skal handle om, at man gerne vil udgive en bog, men at man ikke kan være i verden uden at skrive.
“Det er skriften, man skal tage udgangspunkt i og ikke værket, der kommer ud af det.
Hav tillid til, at det viser sig, når der er et værk, der bliver skabt.
Bliv i skriften, så løser det sig.”
Læs og lyt til Tine Høeg
Her kan du læse mere om Tine Høeg
Lyt til Forfatterhjørnet på Apple Podcast
Lyt til Forfatterhjørnet på Google Podcast